Przejdź do treści
20250627-ZaNOTuj EKO- zajawka

Wakacje z ZaNOTuj EKO

cropped-logo-NOT-z-R.png

Wakacje z ZaNOTuj EKO

Zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii i ochrony środowiska
Spis treści:
    Add a header to begin generating the table of contents
    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Opis

    Wrocławska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT uzyskała dotację z Unii Europejskiej na realizację projektu „ZaNOTuj eko! Działania ekologiczne dla uczniów oraz kadry pedagogicznej i zarządzającej”.

    Projekt realizujemy wspólnie z Fundacją Sztuki Współczesnej „IN SITU”, aby zwiększyć świadomość ekologiczną wśród dzieci, młodzieży i nauczycieli oraz promować postawy prośrodowiskowe. W ramach działań edukacyjnych zaplanowaliśmy warsztaty i zajęcia z zakresu ekologii i nauk przyrodniczych dla 480 uczniów i uczennic z Wrocławia i okolic. Dodatkowo 30 nauczycieli i osób zarządzających oświatą zostanie przeszkolonych w nowoczesnych metodach nauczania o ekologii.

    Z projektu korzystać będą uczniowie szkół podstawowych oraz nauczyciele przedmiotów przyrodniczych. Docelowo, dzięki zdobytym kompetencjom, młode pokolenie będzie bardziej świadome wpływu swoich działań na środowisko naturalne, a szkoły zyskają lepsze narzędzia do realizowania edukacji ekologicznej.

    Efektem projektu będzie wzrost kompetencji ekologicznych, poprawa jakości kształcenia w szkołach oraz zwiększenie motywacji uczniów do nauki nauk przyrodniczych.



    Wartość projektu:
    765 111,88 zł
    Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 535 578,31 zł
    Współfinansowanie krajowe z budżetu państwa: 76 511,19 zł

    📸 #ZaNOTujeko #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

    TablicaFEDDS
    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Zapytanie ofertowe

    W związku z realizacją projektu edukacji ekologicznej dla dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 15 lat, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej ogłaszamy nabór na stanowisko:

    TRENEREDUKATOR EKOLOGICZNY

    Instytucja: Wrocławska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo- Technicznych NOT
    Tytuł projektu: „ZaNOTuj EKO”

    Planowany termin realizacji całego projektu:
    I Etap:

    • I termin 30.06.2025- 18.07.2025
    • II termin 11.08.2005.-29.08.2025

    II Etap:

    • 2026

    Opis stanowiska:

    Osoba zatrudniona na stanowisku edukatora będzie odpowiedzialna za prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Zajęcia będą realizowane zgodnie z harmonogramem projektu w WRFSN-T NOT i w innych wskazanych lokalizacjach.

    Wymagania:

    • udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą (minimum 50 godzin),
    • umiejętność pracy z grupą dzieci w wieku 6–15 lat,
    • aktualne zaświadczenie o niekaralności, zgodne z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tzw. „ustawa kamilka”),
    • komunikatywność, kreatywność, zaangażowanie,
    • mile widziane wykształcenie kierunkowe (pedagogika, przyroda, biologia, edukacja ekologiczna) lub ukończone kursy doskonalące w tym zakresie.

    Zakres obowiązków:

    • przygotowanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych w sposób dostosowany do wieku uczestników i zgodnie z wytycznymi projektu,
    • przekazywanie wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska w formie dostosowanej do grupy,
    • współpraca z zespołem projektowym,
    • dokumentowanie przeprowadzonych zajęć (listy obecności, raporty, zdjęcia itp.).

    Forma zatrudnienia:

    umowa cywilno prawna 

    Planowany okres realizacji zajęć- I Etap: 

    • I termin 30.06.2025 – 18.07.2025
    • II termin 11.08.-29.08.2025

    Liczba godzin do przeprowadzenia w ramach jednego warsztatu w/w terminach: 8h.

    W ofercie prosimy zaznaczyć warsztat, na który Państwo aplikujecie.

    Lista warsztatów z opisem poniżej.

    Wymagane dokumenty aplikacyjne:

    • CV z opisem doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą,
    • dokumenty potwierdzające zrealizowanie minimum 50 godzin zajęć edukacyjnych,
    • aktualne zaświadczenie o niekaralności zgodne z tzw. „Ustawą Kamilka”,
    • zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji.

    Termin i sposób składania ofert:

    Dokumenty prosimy przesyłać do dnia 15 czerwca 2025r. na adres e-mail: organizacyjny@not.pl lub za pomocą formularza na dole strony.
    Szczegóły pod numerem telefonu: +48 531 698 190

     

    Skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami.

    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Tematy warsztatów

    • Cel: W obliczu narastającego kryzysu klimatycznego oraz pogłębiających się problemów środowiskowych w skali globalnej, coraz większą uwagę zwraca się na ekologiczne podejście do planowania przestrzeni miejskich.
      W Polsce trend ten przybiera ostatnio na sile, a wizja zrównoważonych, zdrowych i zielonych miast staje się już coraz bardziej realna. Celem warsztatu jest uświadomienie jak można zazielenić swoją okolicę.
    • Zakres: Projekt przekształcania zaniedbanych przestrzeni w zielone tereny, informacja o tworzeniu ogrodów społecznych i parków kieszonkowych, małych ogrodów na balkonach i tarasach, wspierająca bioróżnorodność w miejskich przestrzeniach i edukacja o uprawie roślin w warunkach miejskich.
    • Metody: przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach sadzenie roślin, dyskusja, warsztaty plastyczne - sztuka inspirowana różnorodnością przyrody.
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Efektem wielokierunkowego rozwoju życia na Ziemi jest ogromna różnorodność biologiczna, czyli zróżnicowanie wszystkich żywych organizmów występujących zarówno w ekosystemach wodnych, jak i lądowych całego świata. Celem warsztatu jest zrozumienie znaczenia bioróżnorodności i nauczenie, jak chronić różnorodność biologiczną w środowisku lokalnym.
    • Zakres: Wymieranie i gatunki zagrożone- Muzeum Przyrodnicze (Wrocław) – warsztat:, prowadzenie: pracownicy naukowo-dydaktyczni Muzeum.
    • Metody: przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach, dyskusja i prezentacja (Power Point).
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Według raportu organizacji WWF (ang. World Wide Fund for Nature) z 2020r. Zagrożonych wyginięciem jest aż 35700 gatunków zwierząt i roślin z międzynarodowej Czerwonej księgi gatunków zagrożonych. To 30% wszystkich zarejestrowanych tam gatunków. Od 1970 do 2020r. wyginęło 60% dzikich zwierząt. Najważniejszym powodem ich wymierania, a jednocześnie największym zagrożeniem dla bioróżnorodności jest działalność człowiek. Celem warsztatu jest zapoznanie się z możliwościami ochrony gatunków.
    • Zakres: prowadzenie: pracownicy naukowo-dydaktyczni ZOO.
    • Metody: prezentacja multimedialna i warsztaty, przekaz audiowizualny (NOT dysponuje własną salą kinową), praca w grupach, dyskusja
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: praktyczne zajęcia, które nauczą konkretnych umiejętności, takich jak wykorzystanie map i kompasów do odnalezienia wskazanych miejsc oraz roślin i zwierząt tam występujących.
    • Zakres:
      • Rozwiązywanie zagadek ekologicznych.
      • Dokumentowanie znalezisk za pomocą zdjęć i notatek.
      • Tworzenie karmników i budek lęgowych oraz domków dla jeży/zapylaczy, poidełek dla ptaków i owadów.
    • Metoda: Gra terenowa, podczas której uczestnicy szukają i identyfikują różne gatunki roślin i zwierząt.
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: inspirowanie do podejmowania działań proekologicznych w środowisku lokalnym. Uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak mogą przyczynić się do ochrony środowiska w swoim otoczeniu, np. poprzez sadzenie drzew, udział w akcjach sprzątania czy promowanie zrównoważonego stylu życia.
    • Zakres:
      • Obserwacja Ptaków (Birdwatching), zwierząt oraz roślin w środowisku lokalnym
      • Nauka korzystania z przewodników do identyfikacji ptaków/roślin.
      • Prowadzenie dziennika obserwacji.
    • Metoda: metoda zajęć praktycznych, dyskusja, pomiar rzeczy, zjawisk i procesów.
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Warsztaty dotyczące odnawialnych źródeł energii, podczas których uczestnicy uczą się, jak wykorzystywać energię wiatrową i wodną w codziennym życiu.
    • Zakres: praktyczne eksperymenty, zbudowanie różnych modeli prostych maszyn, które demonstrują zasady fizyki, wiedzę inżynierską oraz niezwykłe możliwości wiatru jako źródła energii odnawialnej.
    • Metoda: eksperyment
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Woda jest nieodzowna do wytworzenia i regulowania mikroklimatu oraz utrzymania równowagi ekosystemów, jest także istotnym składnikiem różnych obszarów naturalnych, takich jak lasy, bagna, rzeki czy jeziora, które są siedliskiem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Celem warsztatu będzie uświadomienie konieczności ochrony wód naturalnych oraz dbanie o czystość i dostępność wody jako elementu dbałości o środowisko naturalne.
      • Cz.1 - Ochrona wód naturalnych oraz dbanie o czystość i dostępność wody
      • Cz.2 – HYDROPOLIS – WARSZTAT „Wartość wody”
    • Zakres:uczestnicy poznają cykl obiegu wody w przyrodzie –oraz rozszyfrują, jakie znaczenie ma ochrona zasobów na naszej planecie.
      Podczas warsztatu wykonają analizę znajdujących się w wodzie zanieczyszczeń, ich wpływu na ekosystem oraz poznają sposoby zapobiegania im.
    • Metoda: praca w grupach, dyskusja prezentacja (Power Point),
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: wszystkie rzeki, kanały wodne, budowlane i urządzenia hydrotechniczne tworzą tzw. węzeł wodny. Wrocławski węzeł wodny jest największym w Polsce i jednym z największych tego typu obiektów zlokalizowanych w obrębie miasta! Celem warsztatu jest porównanie cieków wodnych na terenie miasta.
    • Zakres:
      • Oglądanie filmów dokumentalnych o różnych rzekach (zagospodarowanych i nieuregulowanych).
      • Organizowanie quizów związanych z tematyką filmów.
      • Spacer przy rzekach Wrocławia,
    • Metody: metoda eksperymentu
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Recykling jest ważny, ponieważ pozwala zmniejszyć ilość odpadów trafiających na składowiska i wysypiska śmieci, co przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Ponadto, pozwala zaoszczędzić surowce naturalne oraz energię potrzebną do produkcji nowych produktów oraz zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie środowiska. Celem warsztatów będzie umiejętne przekształcenie odpadu w coś potrzebnego.
    • Zakres: szycie ekotoreb/piórników/dywaników z niepotrzebnych ubrań.
    • Metoda: powtórne wykorzystanie odpadów w sposób twórczy
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Symetria jest wszechobecna w przyrodzie i często jest postrzegana jako estetycznie przyjemna. W wielu przypadkach świat rzeczywiście dąży do symetrii, celem warsztatów będzie obserwacja symetrii i asymetrii w przyrodzie.
      • Cz.1. Warsztaty w Muzeum Przyrodniczy, (Wrocław) przyroda zna wzór na piękno? Na warsztatach, połączonych z wizytą na wystawie muzeum.
      • Cz.2. tworzenie unikalnych ozdób, symetrycznych i asymetrycznych – naszyjników, bransoletek, kolczyków, zawieszek naśladujących przyrodę.
    • Zakres: uczestnicy dowiedzą się m.in. dlaczego otaczający nas świat dąży do symetrii oraz czy możemy wyznaczyć wzór na piękno.
    • Metoda: twórczego uczenia - rozwijanie umiejętności przez kreatywność
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Edukacja uczestników na temat podstawowej opieki nad roślinami domowymi i ogrodowymi, zwiększenie świadomości ekologicznej oraz promowanie zdrowego stylu życia. Warsztat pomoże uczestnikom zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności, aby skutecznie dbać o swoje rośliny i cieszyć się ich zdrowiem i pięknem przez długi czas.
    • Zakres:
      • Cz1. Podstawy teoretycznego dbania o rośliny w środowisku, zróżnicowanie roślin w zakresie potrzeb (światło, podlewanie, nawożenie), rośliny miast,
      • Cz.2. Wizyta w ogrodzie botanicznym
    • Metoda: twórczego uczenia - rozwijanie umiejętności przez kreatywność.
    • Weryfikacja: pre i post test.
    • Cel: Warsztaty dotyczące odnawialnych źródeł energii, podczas których uczestnicy uczą się, jak wykorzystywać energię słoneczną w codziennym życiu.
    • Zakres: proces przekształcenia energii słonecznej w elektryczną
    • Metoda: metoda eksperymentu, metoda laboratoryjna i metoda nauczania praktycznego - uczenie przez doświadczenie.
    • Weryfikacja: pre i post test.
    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Wyślij swoją aplikację


    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Ramowy plan dnia

    • 07.30-8.00 zbiórka,
    • 8.00-15.00 warsztaty,
    • 15.00-15.30 odbiór dzieci


    W trakcie warsztatów jest przewidziana przekąska śniadaniową i obiad

    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Harmonogram zajęć

    BLOK I: Zielony Kompas – natura wokół nas Zielona Przestrzeń/ Sky Tower Centrum Edukacji Ekologiczne Natura 2000 Eko-Wieża -Sokołowsko Organizmy na Ziemi/ Muzeum Przyrodnicze Bioróżnorodność/ ZOO Jak dbać o rośliny/ Ogród Botaniczny
    BLOK II: Eko-inżynieria i kreatywność – moc z natury Rady na odpady/ PSZOK Zajęcia Ekologia w Centrum sztuki - Sokołowska Wzory na piękno/ Muzeum Przyrodnicze Park przy Teatrze Lalek Natura 2000 - Grądy w Dolinie Odry
    BLOK III: Żywioły i Ekologia – Woda, Energia i Powietrze Energia z natury - wiatr i woda Warsztaty Czyste powietrze Stara Kopalnia Wałbrzych + SOWA Woda w życiu człowieka/ Hydropolis Odra w przyrodzie/ Rejs Energia z natury - słońce
    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    Zgłoś dziecko na warsztaty

    Liczba miejsc ograniczona!


    WR FSNT NOT - ZaNOTuj EKO

    English version

    Przewijanie do góry